Däck och fälgar

Däck och fälgar

Utan ett par rejäla däck och fälgar kan bilen inte ta sig framåt. Det finns också speciella regler för just däck.

Lagar om däck

Lagar om däck finns lite varstans att hämta för den uppmärksamme. Speciellt viktigt är mönsterdjupet då personbilar ska ha minst 3,0 mm i mönsterdjup under vinterhalvåret medan 1,6 mm är riktlinjen under sommarhalvåret. Det finns speciella förbudsskyltar för dubbdäck. Sådana skyltar sätts ofta upp i städer vid hårt trafikerade vägar. Anledningen till förbudet är dels att dubbdäck river upp fler skadliga vägpartiklar än dubbfria däck och dels ger upphov till buller i högre utsträckning.

På sommaren måste dubbfria däck eller allrounddäck (däck anpassat för alla typer av väglag och väderlek) användas. Anledningen till det är att bromssträckan förlängs på bar asfalt om dubbdäck används. Slicks (däck utan mönster) får inte användas på allmän väg, utan bara på racingbanor inom inhägnat område. Som förare bör man vara medveten om att motståndet (friktionen) minskar vilket gör bilen snabbare medan risken för halka ökar.

Vad består däck av?

Däck består av vulkaniserat gummi som har mönster (räfflor) i sig. Ibland medföljer slang även om däck utan slang förekommer. Däck är allt som oftast svarta, men utnötta däck kan anta en grå eller gråvit ton. Däcken kan ofta ha dimensioner utsatta i text, likaså däckproducentens titel. Det är tillåtet att exempelvis med däckpenna fylla i dessa bokstäver.

Vad är en fälg?

En fälg är en ringformad metallskena som däcket placeras på. Fälgarna kan bestå av olika slags metaller, men även plast. Det är inte tillåtet att köra enbart på fälgarna, då det slår gnistor om metallen som kan orsaka kollisioner eller eld. Det låter förstås också väldigt högt vilket inte är angenämt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *