Ratt och växellåda

Ratt och växellåda

Ratten och växellådan är det som kanske är det mest karakteristisk för bilen som sådan.

Ratten

Om ratten kan man läsa på valfritt språk inne i Wikipedias databas. Ratten är ett vridreglage som låter dig som förare påverka vilken riktning hjulen ska vara åt. Ratten är tillverkad i plast eller metall, ofta täckt med läder- eller skinnöverdrag för att göra resan bekvämare. Trärattar är främst vanliga hos äldre båtar. Rattar behöver inte heller vara runda men de allra flesta bilmodeller har runda rattar eftersom det är ergonomiskt och tillförlitligt. Vissa håller rattarna med bägge händerna hela tiden medan andra åker lite ledigare med en ratt på handen tills en svårare situation dyker upp. Bägge scenarion är helt okej så länge man framför bilen på ett trafiksäkert sätt.

Växellådan

Det är väl bara att tuta och köra? Inte riktigt tyvärr, även om det hade varit önskvärt. Transportstyrelsen har beslutat om att ha två olika körkortsutbildningar för personbil, en för automatväxlade fordon och en för manuellt växlade fordon. Det räknas som olovlig körning om en person med körkort för enkom automatväxlade fordon kör en manuellt växlad bil. Däremot får en som har körkort för manuellt växlad bil köra alla personbilar oavsett om de är automatväxlade eller manuellt växlade.

Växlandet är till för att motorn inte ska överbelastas genom att köra på enbart en växel. Genom att dela upp ansvaret på 4, 5 eller 6 växlar mår motorn bättre. Man hör ganska enkelt när det är dags att byta växel, men det krävs en hel del övning för en nybörjare att lära sig hur man växlar på ett fulldugligt sätt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *